Ψωρίαση: Πόσο καλά τη γνωρίζουμε;

Η ψωρίαση είναι μία κοινή, φλεγμονώδης νόσος που σχετίζεται με το ανοσολογικό μας σύστημα και αφορά το 2 έως 3 % των ανθρώπων παγκοσμίως. Η πιο συχνή εκδήλωσή της -στο 80-90% των περιπτώσεων- είναι η "κατά πλάκας" ψωρίαση που χαρακτηρίζεται από πλάκες που είναι ιδιαίτερα κνησμώδεις και έχουν παχειά, αργυρόχοα λέπια. Περίπου το 20 % των ασθενών με την ψωρίαση αυτή υποφέρουν από μέτριου έως σοβαρού βαθμού νόσο η οποία μπορεί να συσχετίζεται με υψηλού βαθμού κλινική και ψυχοκοινωνική νοσηρότητα. Η ψωρίαση δεν είναι μεταδοτική, προσβάλλει το ίδιο συχνά άνδρες και γυναίκες και μπορεί να ξεκινήσει σε οποιαδήποτε ηλικία, αν και συνήθως εμφανίζεται στην ηλικία των 20-35 ετών.

Υπάρχουν διάφοροι τύποι ψωρίασης και κάποιοι άνθρωποι μπορεί να έχουν περισσότερους από έναν τύπο:

-Κατά πλάκας ψωρίαση: 80-90% των περιπτώσεων ψωρίασης

- Ψωρίαση των ονύχων:  Έως και 82% των περιπτώσεων ψωρίασης

-Ψωρίαση του τριχωτού της κεφαλής: 50-80% των περιπτώσεων ψωρίασης

-Φλυκταινώδης ψωρίαση παλαμών-πελμάτων (εντοπισμένη μορφή) :  Συμβαίνει μαζί με την ψωρίαση στο 25% των περιπτώσεων

-Σταγονοειδής Ψωρίαση: 2-18% των περιπτώσεων, συνήθως ξεκινά στην παιδική ηλικία ή σε νεαρούς ενήλικες

-Ανάστροφη ψωρίαση: 3-7% των περιπτώσεων, συνήθως στις πτυχές του σώματος (κάτω από τους μαστούς, στις βουβωνικές χώρες, στις μασχαλιαίες χώρες, στην περιοχή μεταξύ των γλουτών)

-Φλυκταινώδης Ψωρίαση: 2% των περιπτώσεων, η γενικευμένη μορφή είναι σπάνια

-Ερυθροδερμική ψωρίαση: 1-2% των περιπτώσεων

Η ψωρίαση κατά πλάκας: η πιο συχνή μορφή ψωρίασης

• Αποτελεί μία χρόνια φλεγμονώδη νόσο του δέρματος

• Η κατανομή της στο σώμα είναι συμμετρική και αμφοτερόπλευρη (δηλ. παρουσιάζεται στη δεξιά και αριστερή πλευρά του σώματος)

• Η αιτιολογία δεν είναι γνωστή.

Έχουν ενοχοποιηθεί διάφοροι παράγοντες που επιδρώντας εκλύουν τη νόσο όπως:

-Φάρμακα

-Κάπνισμα

-Κατανάλωση αλκοόλ

-Αυξημένος δείκτης μάζας σώματος (Υπέρβαροι και παχύσαρκοι άνθρωποι)

-Ψυχολογικό στρες

-Λοιμώξεις

-Τραυματισμός

Η διάγνωση της ψωρίασης αυτής στηρίζεται αποκλειστικά στην κλινική εμφάνιση των βλαβών του δέρματος.

Πότε εμφανίζεται η ψωρίαση;

Μπορεί να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε ηλικία αλλά συνήθως σε ηλικία μικρότερη των 40 ετών.

Οι περισσότεροι ασθενείς μπορεί να εμφανίσουν ψωρίαση στη νεαρή ηλικία των 15-30 ετών με το 75 % συνολικά των ασθενών να εμφανίζουν συμπτώματα ψωρίασης πριν την ηλικία των 40 ετών. Κάποιες μελέτες αναφέρουν 2 χρονικές περιόδους στη ζωή του ανθρώπου που εμφανίζεται πιο συχνά: την ηλικία 15-30 ετών και την ηλικία 55-60 ετών.

Στην Αμερική αναφέρονται περίπου 60 περίπου περιπτώσεις ψωρίασης ανά 100.000 πληθυσμό και η επίπτωσή της αυξάνεται τις τελευταίες δεκαετίες.

Συμβαίνει πιο συχνά στους άνδρες από τις γυναίκες.

Είναι πιο συχνή στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής από ότι στην Ασία, στους γηγενείς Ινδιάνους και στους μαύρους πληθυσμούς Αφρικανικής καταγωγής.

Εμφανίζεται πιο συχνά στις πιο ψυχρές περιοχές σε σχέση με τις πιο θερμές καθώς και στο πιο ανοιχτόχρωμο σε σχέση με τα πιο σκουρόχρωμο δέρμα.

Υπάρχει γενετική προδιάθεση;

Η ψωρίαση κατά πλάκας έχει γενετικό υπόβαθρο. Περίπου 1 στους 3 ασθενείς έχουν συγγενή α' βαθμού με ψωρίαση. Έτσι, αν ο ένας γονιός έχει ψωρίαση το κάθε παιδί που θα γεννιέται έχει σε όλη του τη ζωή κίνδυνο να εμφανίσει ψωρίαση 28% ενώ αν πάσχουν και οι δύο γονείς από ψωρίαση τότε το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 65%.

Συνοπτικά επομένως σε ένα γενετικά προδιαθετειμένο άτομο με την επίδραση περιβαντολλογικών παραγόντων (όπως αναφέρθηκαν παραπάνω: κάπνισμα, αλκοόλ, στρες κλπ) προκαλείται μία ανοσολογική απάντηση και διέγερση του οργανισμού που με τη σειρά της προκαλεί μία φλεγμονώδη αντίδραση και με αυτόν τον τρόπο εμφανίζονται τα δερματολογικά, κυρίως, συμπτώματα της ψωρίασης.

Προσοχή: Η ψωρίαση δεν είναι μεταδοτική!!!!

Μπορεί η ψωρίαση να επηρεάσει τη ζωή μας;

Η ψωρίαση έχει σημαντική αρνητική επίδραση στην σχετιζόμενη με την υγεία ποιότητα ζωής διότι προκαλεί:

• σημαντικό βαθμό γενικής ανικανότητας (ανάλογα και με τον τύπο, την έκταση και τη βαρύτητα της ψωρίασης)

• κατάθλιψη, άγχος, τάση προς αυτοκτονία                                                                                                                                                                                                                                                                           Επιπλέον, λόγω της ανοσολογικής διέγερσης και της χρόνιας φλεγμονής που προκαλείται στον οργανισμό εκτός από τη δερματολογική εικόνα υπάρχει αυξημένος κίνδυνος για:

• στεφανιαία νόσο και αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια καθώς και περιφερική αγγειοπάθεια ( από απόφραξη των αρτηρίων λόγω αθηροσκλήρυνσης)

• φλεγμονώδη νόσο του εντέρου (νόσο Cronh, ελκώδη κολίτιδα), νεφρική νόσο, ηπατική νόσο

• παχυσαρκία

• ρευματολογικά νοσήματα

• ψωριασική αρθρίτιδα

• καρκίνο

Τι είναι η ψωριασική αρθρίτιδα;

-Εμφανίζεται στο 10-40% των ασθενών με ψωρίαση. Εμφανίζεται πιο συχνά στις πιο σοβαρές μορφές ψωρίασης.

-Αφορά φλεγμονή στις αρθρώσεις του αξονικού σκελετού ή των άκρων (άνω και κάτω) ή και των δύο. Στα άκρα μπορεί να προσβάλει λίγες ή/και πολλές αρθρώσεις.

-Περίπου το 80% των ασθενών με ψωριασική αρθρίτιδα θα έχουν κάποια μορφή ψωρίασης των ονύχων.

Ο ασθενής σε συνεργασία με τον ιατρό του θα αποφασίσει για την θεραπεία που θα του θεραπεύσει ή θα του ελαχιστοποιήσει τα συμπτώματα. Δεν είναι όλες οι θεραπείες αποτελεσματικές για όλους τους ασθενείς. Με την πλήρη ενημέρωση για τις πιθανές θεραπευτικές επιλογές και την επίμονη προσπάθεια για την ανεύρευση εκείνης που ταιριάζει στον κάθε ασθενή με ψωρίαση θα έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.